måndag 20 maj 2013

RAW bovetecrunch med hallon



Det här är en av mina favorit frukostar. Min bovetecrunch med mandelmjök! Eftersom jag älskar mysli – ju krispigare, desto godare! Det bästa är att den håller (nästan) för evigt, så man kan laga mycket på en gång och alltid ha den hemma.

Ingredienser:
5 dl bovete
1,5 dl linfrön
11 torkade aprikoser
1/2 - 1 dl vatten
(några droppar flytande stevia)

1,5 dl frystorkade hallon*

*Jag köper mina ekologiska frystorkade hallon på Pierias livs på Hötorgs hallen.

Obs! Om du ska använda vanligt ugn, dela allting på tre!

1. Blötlägg bovete och linfrön i separata skål övernatten.
2. Skölj bovete med en sil under rinnande vatten. Skölj inte linfön. Det är linfrönas gelé som gör att det bli crunchigt.

3. Blanda linfrögelé och bovete i en bunke. Klipp aprikoserna i bitar och blanda i.
4. Tillsätt vatten om det behövs. Smeten ska kännas som gröt men inte för fast. Det ska kunna bredas ut på torkugnens teflex, eller på bakplåtspapper.
5. Tillsätt stevia om du vil ha det extra sött.
6. Torka 8-10 timmar på 42°C i torkugn eller på 50°C i en vanlig ugn med öppen lucka.
7. Bryt crunchen i bitar och lägg i en bunke. Tillsätt frystorkade hallon och rör om.
8. Servera med RAW mandelmjölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar