fredag 12 april 2013

RAW mango-citron cheececake


Jag gjorde igår en "cheececake". Som jag skrev några dagar sedan så ville jag testa göra en av drakfrukten men det fanns inga på affären så jag bestämde mig för att använda mango istället. För att göra kakan lite fräshare så kombinerade jag mango och citron.

Jag hittade en mini lösbottenform med 12 cm diameter på Ahléns och den är perfekt om man vill baka för mindre sällskap på 2-3 personer.

Den här recepten är för en lösbottenform med 22 cm diameter, men om du vill göra en miniversion för 2-3 personer som jag gjorde, så kan du dela på allting med 3.


Ingredienser:

Botten:

3 dl mandlar
1,5 dl aprikos
1 dl dadlar
en halv dl kokosflingor
skal av två små citroner

Fyllning:

1,5- 2 dl kokosolja
4 dl macadamia nötter
1 mango
2,5 msk agave
juice av en citron
skal av en halv citron

1. Blötlägg macadamia nötterna över natten. Du kan också blötlägga mandlarna, men smeten på bottnet blir lite finare om man använder torra mandlar.
2. Mal mandlar till mjöl i en mixer. Tillsätt dadlar, aprikoser och kokosflingorna lite i taget och låt mixern gå tills smeten är jämn.
3. Nu är bottnet klart. Smeta ut degen i lösbottenformen. Om det känns att det blev för mycket av degen, kan du runda resten till små bollar och äta som snacks!

4. Sätt alla ingredienserna som ska användas till fyllningen i mixern. Om det känns att smeten är för tjock, kan du tillsätta lite mer citronjuice eller vatten. (Dock inte för mycket, annart kommer inte kakan att stelna.) Alternativ är också att använda stavmixer.
5. Smeta ut smeten i formen och låt stelna i kylskåpet i 3 timmar eller en kvart i fryset.

6. Dekorera kakan med till exempel mango och citron.


1 kommentar: