tisdag 19 mars 2013

Stevia extrakt - naturens kalorifria sötningsmedel



Stevia extrakt kommer från Stevia växten som innehåller glykosider som är 300 gånger sötare än socker. Trots detta har steviolglykosiderna ingen påverkan på blodsocket, inga kolhydrater eller kalorier. För bra för att vara sant? Ja! Stevia växten växer vilt i Syd-amerika och har använts över 1500 år mot åtminstone magbesvär, magsmältningsproblem, hudproblem, munhygien och för läkning av sår. Läs mer om Stevia här.

Jag hittade även en finsk hemsida där man kan köpa själva stevia växter och odla de. Sedan kan man tugga på bladen eller göra te av de. Intressant!

Stevia är toppen att baka med (raw eller inte), ha i varma eller kalla drycker eller i smoothies - även i gröten. Jag har den alltid i min bovetegröt. Den enda nackdelet på stevia extrakt är att om man sätter för mycket, kan sötningsmedlet ha en sidosmak. Jag köpte en flaska osmaksatt för mig och en flaska åt min mamma som var smaksatt med vaniljextrakt och den med vanilj var bättre. Dock vill man kanske inte alltid ha vaniljsmaken i allting man bakar så kan osmaksatt vara bra att ha också. Andra smaker som fanns i samma märke var citron, och choklad som jag också tyckte var utmärk!

Var kan man köpa Stevia? De flesta hälsokost har börjat sälja stevia extrakt. Min flaska köpte jag på hälsokosten i Farsta centrum för 89 kr! Jätte billigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar