torsdag 21 mars 2013

RAW himmelska lakritsrutor


Jag, som de flesta finskarna, älskar lakrits! Ju starkare desto bättre, tycker jag.  Min nya favoritgodis har varit råa lakritspastiller och brukar att äta några när värsta godissuget sätter in. Nu tänkte jag att det var dags att göra annat gott av lakrits som jag också hade som pulver. Rutorna var så enkla och snabba att göra och du behöver ingen torkugn! Och helt utan socker, vetemjöl eller tillsatser som lakritsgodis annars brukar ha.

Min favorit är "Raw liqourice powder" av Johan Bolow. Har sett att hans produkter säljs bland annat på hötorgshallens övre plan. Också hans "Raw liqourice drops" pastillerna är så länge vinnaren bland all rålakrits jag smakat. (Och de är många).


Raw lakritspulver görs av lakritsrot som har många hälsoeffekt. Lakritsrot är full av antioxidanter och hjälper motverka fria radikaler i kroppen. Lakritsrot har traditionellt använts som en örtmedicin mot olika symptom, såsom hosta och katarr.

Ingredienser:

1 dl mandlar
1 dl cashewnötter
1 dl torkade aprikoser
1 dl torkade dadlar
1,5 msk kallpressad jungfrukokosolja
2 msk lime (juice av 1 lime)
2 msk rålakritspulver (+ för topping)

Man kan förstås använda bara caschew nötter, eller vilka nötter man vill (undvik jordnötter), men jag råkade ha mandlar också. Jag tycker inte man märker skillnaden på nötterna så mycket på grund av starka lakritspulvret, förutom om man använder hasselnötter. Man kan också bara använda dadlar om man vill, men jag brukar använda mest aprikoser eftersom de har mycket mer antioxidanter och lägre GI värde.

1. Sätt mandlar och nötter i mixern och mal till mjöl.
2. Sätt torkade frukter i och mixa.
3. Tilläg resten av ingredienserna och vänta tills smeten är jämn.
4. Forma degen till en lång kantig "bar" (c. 3 cm djup och 2 cm hög) med hjälp av bakplåtspapper. Ställ rullen i kylskåpet och låt stå där i en timme (eller en kvart i fryset).


5. Skär rullen i fyrkantiga rutor och rulla de i lakritspulvel.


1 kommentar:

  1. Tack Harriet! Jag älskar lakrits, men vill inte äta det pga vetemjöl, tillsatsämnen etc. Jag använde fikon och aprikos samt mandlar o hasselnötter och det blev supergott!!

    SvaraRadera