måndag 6 maj 2013

Öppna nya världar inom rawfood med en torkugn


På många rawfood recept dyker det upp ordet torkugn. Tanken med rawfood är att man vill bevara maximal näring och energifrekvens i maten. Om man strikt vill äta rawfood ska man inte hetta maten över 42-43°C då enzymerna dör. Vissa kakor kan man torka i en vanlig ugn på 50°C om man inte är så noga.

Kan man äta rawfood utan att köpa en torkugn? Ja det kan man! Förutom alla smoothies och salladerna så kan man göra olika bars till exempel med dadlar eller honung som "bindemedel". Men man kan göra så mycket med en torkugn! Förutom att man förstås kan torka olika frukter, grönsaker, örter (och även kött om man vill), kan man baka olika kakor, kex eller tårtor. Och helt raw och utan ägg eller glutein. Även om torkugnen inte är nödvänlig för att äta rawfood så öppnar den helt nya världar. Bara fantasin sätter gränserna.

Även om det kan kännas som en stor invertering att köpa en torkugn så kan man spara i längden. Frön, grönsaker och frukter är mycket billigare färska än att köpa tex. torkade frukter. Förut spenderade jag massor av pengar på små mellanmål innan eller efter träningen. Lite saltade nötter här, energibars där. Nu kan jag enkelt göra mina egna frökakorna eller kryddade mandlarna själv. Och många olika samtidigt i och med att den har flera plåtar.

Jag beställde min svarta 5-plåtars Excalibur -torkugn för två år sedan på ukjuicers. De säljs säkert också i Sverige på nätet och också på vissa butiker men då räknade jag ut att det var billigaste sättet att få en. Jag valde Excalibur eftersom jag hade hört så mycket bra om den och också för att den har Teflex -vaxdukar på plåtarna vilket möjliggör lagning av olika kakor. Jag tyckte att det var värt att satsa på en riktigt bra som håller i flera flera år. Och vissa torkugnar är bara för att torka olika "bitar" av mat tex svampar, kött, grönsaker etc. men inte flytande smet. Och ugnen är inte bara för rawfood utan kan värmas upp till 68°C.

ps. Nu såg jag att på Excaliburs officiella sida på USA säljer de nu torkugnar i olika fina färger. Har dock inte kollat upp vilka som säljer nya färgglada ugnar i Sverige eller levererar till Sverige för det gör inte amerikanska sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar